Wie in Nederland opgroeit, heeft weinig te klagen. Je hebt recht op goed onderwijs en op vakantie, goede medische zorg en gaat er een keer iets mis, dan heb je recht op een eerlijke rechtszaak. Als je graag iets voor anderen wilt betekenen kun je hier ook opkomen voor hun rechten. Bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen bij een voedselbank, door vluchtelingen te helpen wegwijs te worden in de regels die hier gelden. Je kunt een spreekbeurt houden over een land waar de mensenrechten worden geschonden of je kunt meedoen aan acties van Amnesty.

Een paar feitjes: Wat vrijheid betreft scoort Nederland volgens Freedom House een 9,9. Volgens Verslaggevers zonder Grenzen staat Nederland op de derde plaats op de wereldranglijst van persvrijheid. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek voelt 88 procent van de volwassenen in Nederland zich gelukkig. En van alle westerse landen zijn kinderen in Nederland het gelukkigst. Volgens Unicef gaf 95 procent van de Nederlandse kinderen zelf aan tevreden te zijn over hun leven.

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.