Al een paar duizend jaar woont in Honduras een volk dat de Lenca heet. Maar 500 jaar geleden werd Midden-Amerika veroverd door de Spanjaarden. Nu zijn de Lenca nog maar een heel kleine minderheid in hun eigen land. Een minderheid die niet veel te zeggen heeft. De Lenca leven van de landbouw en verbouwen onder meer bananen, koffie en cacao. De grond waarop ze al eeuwen wonen is daarom erg belangrijk voor de Lenca. Maar de regering pakt steeds meer land af. Ook wil zij een grote stuwdam bouwen in een rivier die over de grond van de Lenca stroomt om elektriciteit op te wekken. De regering had de Lenca-bevolking moeten vragen of ze instemmen met de bouw van de dam in hun rivier, maar dat heeft ze onvoldoende gedaan. Voor dLenca is de rivier ‘heilig’ en ze vrezen minder water over te houden voor hun gewassen. De organisatie COPINH protesteert daarom tegen de dam. Maar in Honduras is protesteren levensgevaarlijk. Mensen worden bedreigd en soms zelfs vermoord. Dat gebeurde in 2016 ook met Berta Cáceres, een van de leiders van COPINH.

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.